Tuż przed urodzinami ulicy 3 Maja miasto przygotowało dla mieszkańców prezent - przebudowę ulicy. Decyzję o kształcie przebudowy poprzedziły szerokie konsultacje społeczne, wizje w terenie i ankieta. Wspólnie wypracowany projekt otrzymał dofinansowanie, pozwolenie na budowę jest już prawomocne, a w postępowaniu przetargowym wyłoniliśmy wykonawcę, Firmę Budowlano – Drogową MTM S.A.. Dziś w obecności wiceprezydenta Sopotu Marcina Skwierawskiego, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, Wojciech Ogint oraz Marek Ignatowski prezes MTM S.A. podpisali umowę na przebudowę tej ważnej dla sopocian ulicy.
Blisko 23 miliony złotych kosztować będzie kompleksowa przebudowa ulicy 3 Maja w Sopocie. 15,2 mln zł otrzymaliśmy w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu, zaś ponad 7 mln zł to wkład Gminy Miasta Sopotu. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu – 940 metrowy jej odcinek - z wyjątkiem skrzyżowania z Aleją Niepodległości. Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do Alei Niepodległości, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.
- Przebudowa ulicy 3 Maja oznacza przede wszystkim poprawę standardu i bezpieczeństwa ruchu tej wysłużonej już drogi. Szczególnie istotne jest tu wprowadzenie infrastruktury rowerowej w postaci pasów rowerowych, której do tej pory brakowało w relacjach pomiędzy górnym a dolnym Sopotem – komentuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. Sygnalizacja świetlna zastąpiona zostanie rondami, co z jednej strony spowolni ruch, a z drugiej poprawi jego płynność. Wprowadzona zostanie nowa zieleń i drzewa. A to wszystko, dzięki przemyślanemu rozplanowaniu, odbędzie się przy zachowaniu maksymalnej możliwej liczby miejsc postojowych – dodaje wiceprezydent Skwierawski.
Planowana przebudowa ul. 3 Maja obejmie całą infrastrukturę podziemną w tym m.in. przebudowę kanalizacji deszczowej i budowę zbiorników retencyjnych. Przebudowane zostaną jezdnie, chodniki, droga rowerowa, miejsca parkingowe, oświetlenie i wykonane zostaną nowe nasadzenia zieleni.
Nawierzchnia asfaltowa dróg rowerowych będzie posiadała kolor czerwony. Chodniki zostaną poszerzone i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Również zatoki autobusowe wyposażone będą w krawężniki peronowe, które poprawią komfort i bezpieczeństwo wsiadania i wysiadania z pojazdów. Jedną z największych zmian zaproponowanych w realizowanej inwestycji, będzie budowa 3 rond na skrzyżowaniach ul. 3 Maja z ulicami: Kościuszki, Władysława IV i Sobieskiego.
- Uspokoją one ruch i znacząco wpłyną na bezpieczeństwo pieszych – zauważa Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. - Kwestie bezpieczeństwa były kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych jest absolutna koniecznością. Dlatego zaprojektowaliśmy aż 6 zbiorników retencyjnych, które będą miały za zadanie ochronę przed zalaniem sporego fragmentu Sopotu – dodaje Wojciech Ogint.
Udostępnienie wykonawcy placu budowy nastąpi w poniedziałek, 9 maja. Od tego dnia wprowadzona zostanie zmieniona organizacja ruchu. Inwestycję podzieliliśmy na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje ul. 3 Maja od ul. Grunwaldzkiej (bez skrzyżowania) do ul. Dębowej. Prace na tym odcinku mają zakończyć się w III kwartale br. Następnie remontowany będzie fragment do Alei Niepodległości. Zgodnie z zapisami umowy prace powinny zakończyć się 4 maja 2023 r.
W przyszłym tygodniu prześlemy Państwu projekt organizacji ruchu na I etap inwestycji, wraz z mapami objazdu i informacją o zmianach w kursowaniu komunikacji miejskiej w tym rejonie miasta.