Za nami konsultacje z mieszkańcami ulicy Broniewskiego, którą planujemy kompleksowo przebudować.
Podczas spotkanie przedstawiliśmy dwa możliwe warianty przebudowy: jako remont z odtworzeniem obecnego układu drogowego lub stworzenie współdzielonej przestrzeni, mającej charakter woonerfu, czyli bez wyraźnego podziału na jezdnię i chodnik, gdzie pierwszeństwo ma pieszy.
Gorącą dyskusję wywołały kwestie nasadzeń zastępczych za zamierające drzewa, które przy okazji remontu można będzie usunąć. Szukając kompromisu, uczestnicząca w spotkaniu konserwator zieleni zaproponowała nasadzenia drzew niskopiennych, w obrębie drogi w formie szpaleru. Mieszkańcy zgodnie przyznali, że najlepszą alternatywą dla nich będzie przestrzeń bez wyraźnego podziału na jezdnię i chodnik, bez wydzielonych miejsc parkingowych i nasadzeniami drzew na koronie skarpy i rezygnacja z nasadzeń bezpośrednio przy ulicy w rejonie skrzyżowania z Aleją Niepodległości. Mieszkańcy postulowali, by wyłączyć schody terenowe z inwestycji, tak by ich remont wykonać wcześniej, co da im alternatywną drogę do swoich nieruchomości w czasie realizacji przebudowy. Postulowali również, by wyniku remontu możliwe było łatwiejsze sprowadzenie schodami rowerów. W jednej z propozycji przebudowy znalazła się zawrotka czyli miejsce do zawracania aut tuż przed schodami. Z uwagi na fakt, że ulica jest dwukierunkowa bez przejazdu, takie miejsce jest absolutnie konieczne, by było bezpiecznie. To jednak spowoduje, że inwestycja będzie realizowana w oparciu o decyzję ZRID (specustawa - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) co wiąże się z wydłużeniem procedur.
Podczas spotkania mieszkańcy zwrócili uwagę na problem zalewania podczas ulewnych deszczy. Poprosili o rozważenie wprowadzenia takich rozwiązań, które uchronią posesje zlokalizowane tuż przed Aleją Niepodległości, przed podtopieniami. Przebudowa kanalizacji deszczowej, powinna rozwiązać ten problem. Postulowali ponadto likwidację słupów linii napowietrznej, przebudowę wejścia na plac zabaw oraz sprawdzenie statusu działki, która mogłaby służyć jako tymczasowy parking na czas remontu. Prosili o uporządkowanie terenu zielonego na skrzyżowaniu ul. Broniewskiego z Aleją Niepodległości.
Reasumując, inwestycja podzielona będzie na trzy etapy: pierwszy – remont schodów, drugi odcinek drogi od schodów do terenu obecnie realizowanej inwestycji przez dewelopera, a po jej zakończeniu – zrealizowany będzie ostatni odcinek do Alei Niepodległości.
Nawierzchnia drogi będzie wykonana z kostki kamiennej. W ramach prac zaplanowana jest przebudowa kanalizacji deszczowej, wymiana oświetlenia. Jeśli uda się wypracować ostateczny kompromis w sprawie drzew, zostaną załatwione wszystkie kwestie formalne – uzgodnienia i pozwolenia, prace chcielibyśmy rozpocząć w drugiej połowie 2025 roku.