Od 1 kwietnia 2025 r. w Sopocie zacznie obowiązywać strefa ograniczonego dostępu w centralnej części miasta. Nowe zasady ruchu obejmą kwartał ulic: Bema, Pułaskiego, Fiszera i Sobieskiego ( na odcinku od ul. Bohaterów Monte Cassino do ul. Chopina). To rozwiązanie zostało wypracowane wspólnie z mieszkańcami podczas konsultacji społecznych.
Jakie oznakowanie będzie obowiązywać?
Strefa ograniczonego wjazdu zostanie oznaczona znakiem B1 („zakaz ruchu w obu kierunkach”) ustawionym na wlocie w ul. Pułaskiego. Pod znakiem znajdzie się tabliczka informująca o podmiotach, których zakaz nie dotyczy.
Kto będzie mógł wjechać do strefy?
Prawo wjazdu do strefy otrzymają: płacący podatki w Sopocie mieszkańcy strefy i narożnych budynków.
Wjazd będzie możliwy po uzyskaniu stosownych identyfikatorów wydawanych przez Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie.
W strefie będą mogły poruszać się pojazdy: policji, straży miejskiej, straży pożarnej, pogotowania ratunkowego i służb miejskich. Dostęp zachowają także: osoby z niepełnosprawnościami posiadające Kartę Parkingową, dojeżdżający na teren prywatnych posesji i garaży, taksówki, rowery, hulajnogi elektryczne oraz inne urządzenia transportu osobistego (UTO).
Zezwolenia
Wjazd do strefy będzie możliwy również dla kurierów, organizatorów imprez oraz firm remontowo-budowlanych - na podstawie jednorazowych zezwoleń wydawanych przez ZDiZ. Ubiegający się o zezwolenie będzie musiał wnieść opłatę skarbową w wysokości 48 zł za zezwolenie.
Dostawy i zaopatrzenie
Zgodnie z założeniami procedowanego regulaminu, dostawy do okolicznych placówek gastronomicznych i handlowych, będą mogły odbywać się w godzinach 4.00 – 9.00. Pojazdy zaopatrzenia nie będą potrzebowały identyfikatorów. Przypominamy, że pojazdy powyżej 3,5t dopuszczalnej masy całkowitej, nadal potrzebują zezwolenia na wjazd do Dolnego Sopotu.
Plan działania
Jesteśmy obecnie na etapie dopracowywania regulaminu, który określi szczegółowo zasady ubiegania się o uzyskanie identyfikatora lub zezwolenia.
Identyfikatory i zezwolenia będą wydawane na wniosek. W drugiej połowie marca rozpoczniemy ich przyjmowanie (wzór wniosku będzie do pobrania ze strony internetowej ZDiZ). Mieszkaniec nie będzie miał obowiązku odebrania identyfikatora – dane pojazdu będą w systemie, jedynie konieczność odbioru blankietu będzie w przypadku zezwolenia.
Strefa płatnego parkowania
Należy pamiętać, iż wszelkie zasady dotyczące Strefy Płatnego Parkowania w rejonie objętym ograniczonym wjazdem, pozostają na dotychczasowych zasadach. Mieszkańcy tej strefy, aby nadal parkować na preferencyjnych warunkach, muszą mieć odpowiedni abonament parkingowy (jak do tej pory). W praktyce oznacza to, że pojazdy parkujące w SPP, które parkowały dotychczas „na abonament” będą potrzebowały dwa abonamenty: uprawniający do wjazdu do strefy oraz Kartę Opłaty Zryczałtowanej.
Kompleksowa przebudowa
Projekt zakłada przebudowę pasa drogowego ulicy Pułaskiego i Bema z pełną infrastrukturą podziemną. Łączna długość przebudowywanego odcinka to 490 mb. Na ul. Pułaskiego zostanie wydzielona jezdnia, chodniki i miejsca postojowe. Wszystkie nawierzchnie będą szlachetne, tj. z kostki kamiennej ciętej. W obrębie całego opracowania zostanie urządzona zieleń towarzysząca wraz z nasadzeniami różnych gatunków drzew. Jesteśmy na etapie uzyskiwania pozwolenia na realizację inwestycji. Z uwagi na charakter terenów przyległych planujemy rozpocząć roboty jesienią i zakończyć do przyszłorocznych wakacji. Inwestycja będzie współfinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a wysokość wsparcia opiewa na kwotę 4144085,60 zł. W przypadku wystąpienia oszczędności Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg zwiększy dofinansowania do wysokości 5000000,00zł. Szacunkowy koszt inwestycji to 10 mln. zł.
Aktualizacja
Od 1 kwietnia w weekendy, a w wakacje przez siedem dni w tygodniu – tak będzie funkcjonować strefa ograniczonego wjazdu planowana w kwartale ulic Bema, Pułaskiego, Fiszera i Sobieskiego.