Zakończyły się odbiory wyremontowanego odcinka Alei Niepodległości. Pracami objęte były wszystkie pasy w obu kierunkach na 600-metrowym odcinku ulicy od ul. 23 Marca do ul. Andersa.
Prace obejmowały nie tylko remont nawierzchni jezdni, chodników i 2 zatok autobusowych, ale również zmodernizowano infrastrukturę podziemną. Powstało też dodatkowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym, które ułatwi przemieszczanie się między drogą rowerową w ciągu ul. Armii Krajowej, a drogą rowerową w ul. Goyki.
Zadbaliśmy również o komfort poruszania się osób z dysfunkcją wzroku – dla których wbudowany został system płytek integracyjnych, zaś by ułatwić pasażerom komunikacji miejskiej korzystanie z autobusów – wprowadziliśmy wygodne krawężniki peronowe. Przejścia dla pieszych zostały doświetlone, a zmniejszenie szerokości pasów jezdni pozwoliło wygospodarować przestrzeń na stworzenie normatywnych chodników i dodatkowych pasów zieleni.
- Udało nam się nie tylko odnowić nawierzchnię, która teraz jest równa i bezpieczna dla wszystkich użytkowników, ale także wzbogacić okolicę o nowe zieleńce i dodatkowe nasadzenia roślin - komentuje Michał Banacki, wiceprezydent Sopotu. Dzięki temu Aleja stała się jeszcze bardziej estetyczna i przyjazna dla mieszkańców. Jestem przekonany, że te zmiany pozytywnie wpłyną na komfort i bezpieczeństwo codziennego korzystania z tej przestrzeni. Dziękuję wszystkim za cierpliwość i współpracę podczas trwania prac – dodaje wiceprezydent Banacki.
Szczegółowo zakres prac obejmował:
- frezowanie istniejącej nawierzchni asfaltowej (600 m) oraz ułożenie dwóch warstw nawierzchni;
- ułożenie geosiatki zbrojeniowej;
- remont nawierzchni chodników i zjazdów znajdujących się wzdłuż jezdni Alei Niepodległości;
- wymianę krawężników betonowych na krawężniki kamienne i obrzeży, obustronnie na całej długości remontowanego odcinka;
- remont skrzyżowań z ul. 23 Marca, ul. Władysława Sikorskiego, ul. Podjazd i ul. W. Andersa;
- remont przebiegającej pod jezdnią Alei Niepodległości sieci kanalizacji deszczowej;
- usunięcie kolizji z infrastrukturą podziemną;
- przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z ulicami: 23 Marca i Podjazd, odtworzenie pętli indukcyjnych;
- remont nawierzchni dwóch zatok autobusowych;
- ułożenie systemu płytek integracyjnych betonowych ostrzegawczych, zgodnych ze standardami dostępności dla miasta Sopotu w rejonie zatok autobusowych;
- wykonanie oznakowania poziomego grubowarstwowego i oznakowania pionowego;
- regulację pionową wszystkich istniejących urządzeń (wpusty, zasuwy, włazy itp.) zlokalizowanych w nawierzchni jezdni remontowanego odcinka.
Wykorzystując remont nawierzchni fragmentu Alei, gestor sieci wodno-kanalizacyjnej, miejska spółka Aqua Sopot, zmodernizowała zarówno sieć wodociągową, jak i kanalizacyjną na tym odcinku.
Inwestycja rozpoczęła się 23 lipca br., formalnie zakończyła się 21 października, choć kierowcy pojechali wyremontowanym odcinkiem, już tydzień wcześniej.
Inwestycja w liczbach:
- 8,4 tys. m² nowej nawierzchni jezdni
- 4,6 tys. m² nawierzchni chodników
- 1300 mb krawężników
- 600 mb obrzeży
- 11 doświetlaczy przejść dla pieszych
- 570 mb rękawa uszczelniającego użytego do remontu – uszczelnienia kolektora kanalizacji deszczowej, wraz z wykonaniem przyłączy i wpustów
- 104 kształtki kapeluszowe
- 4430 krzewów liściastych i bylin – m.in. bez czarny, dziurawiec, kocimiętka, róże, ogniki szkarłatne, szałwia, śnieguliczka, tawuła
-70 pnączy winobluszcza trójklapowego
- 200 cebul czosnku ozdobnego.
- Zakończyliśmy remont 600-metrowego odcinka Alei Niepodległości – wyjaśnia Wojciech Ogint, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. - Zmodernizowana została nie tylko jezdnia, ale również chodniki oraz zatoki autobusowe, które teraz są bardziej komfortowe i dostosowane do potrzeb mieszkańców. Ważnym elementem prac była także przebudowa podziemnych sieci, co zwiększy bezpieczeństwo i niezawodność infrastruktury w mieście. Dzięki tym działaniom Aleja Niepodległości stała się bardziej funkcjonalna, bezpieczna i przyjazna dla wszystkich użytkowników – dodaje dyrektor W. Ogint.
Prace wykonała, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, Firma Budowlano Drogowa MTM SA. Nadzór inwestorski: Przedsiębiorstwo Inżynieryjne ALFA Przemysław Marszałkowski.
Podwykonawcami w zakresie sieci sanitarnych – firma Wodjar sp. z o.o., w zakresie sieci elektrycznych – Amel sp. z o.o. w zakresie zieleni – WT Bonsai, w zakresie sygnalizacji świetlnej Idea B3 sp. z o.o.
Koszt remontu to 10,5 mln zł z czego 3 mln zł pochodzą z rezerwy subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury. Pozostałe środki pochodzą z budżetu Gminy Miasta Sopotu.
Słowniczek:
- rękaw - kiedy infrastruktura jest w dobrym stanie i nie wymaga kompleksowej przebudowy, wówczas wykonujemy jedynie jej uszczelnienie. Ten bezinwazyjny system, który pozwala oszczędzać czas na budowie, polega na włożeniu do rur kanalizacyjnych rękawa nasączonego żywicą poliuretanową. Po nadmuchaniu rękaw przyjmuje kształt rury, wypełnia kanalizację, przylegając do ścian. Dzięki temu powstaje rura w rurze, a kanalizacja otrzymuje nowe uszczelnienie.
- kształtki kapeluszowe – stosuje się w celu uszczelnienie połączenia przykanalika z kanałem głównym (kanalizacji deszczowej).
Zdjęcia: Jerzy Bartkowski Sopografia