Home Inwestycje Inwestycje zrealizowane z udziałem środków krajowych
Inwestycje

Inwestycje zrealizowane z udziałem środków krajowych

Rozświetlamy Sopot
Rozświetlamy Sopot

Modernizacja objęła wymianę 331 opraw ulicznych na energooszczędne modele w ramach projektu „Rozświetlamy Polskę”. Prace zrealizowano w formule „zaprojektuj i wybuduj”, na ulicach: Bitwy pod Płowcami, Łokietka, Malczewskiego, Polna, Hestii, Junaków i Powstańców Warszawy. Inwestycja o wartości 1,2 mln zł została dofinansowana z Rządowego Funduszu Polski Ład.

Dodatkowo, zrealizowano projekt budowy nowego oświetlenia ulicznego na ul. Rzemieślniczej i Kasztanowej. Ustawiono tam 15 nowych słupów, w tym nowoczesne oprawy parkowe i doświetlacze przejść dla pieszych. Koszt tej inwestycji wyniósł 323 tys. zł.

– Inwestycje w ekologiczne źródła światła są kluczowe nie tylko dla poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, ale także dla ochrony środowiska i racjonalnego gospodarowania energią – podkreśla Wojciech Ogint, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. – Dzięki modernizacjom, takim jak ta, ograniczamy emisję CO2, obniżamy koszty utrzymania infrastruktury i poprawiamy komfort życia w naszym mieście. To kolejny krok w kierunku nowoczesnego i zrównoważonego Sopotu – dodaje.

Oba projekty zostały wykonane przez firmę Amel sp. z o.o. i przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa i oszczędności energetycznych w mieście. Dzięki konsekwentnie realizowanym inwestycjom, Sopot umacnia swoją pozycję jako lider w nowoczesnym oświetleniu miejskim, stając się wzorem dla innych miast w Polsce.

Remont kolejnego fragmentu Alei Niepodległości

Pracami objęte  były wszystkie pasy w obu kierunkach na 600-metrowym odcinku ulicy od ul. 23 Marca do ul. Andersa. Prace obejmowały nie tylko remont nawierzchni jezdni, chodników i 2 zatok autobusowych, ale również zmodernizowano infrastrukturę podziemną. Powstało też dodatkowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym, które ułatwi przemieszczanie się między drogą rowerową w ciągu ul. Armii Krajowej, a drogą rowerową w ul. Goyki.
Zadbaliśmy również o komfort poruszania się osób z dysfunkcją wzroku – dla których wbudowany został system płytek integracyjnych, zaś by ułatwić pasażerom komunikacji miejskiej korzystanie z autobusów – wprowadziliśmy wygodne krawężniki peronowe. Przejścia dla pieszych zostały doświetlone, a zmniejszenie szerokości pasów jezdni pozwoliło wygospodarować przestrzeń na stworzenie normatywnych chodników i dodatkowych pasów zieleni.
Szczegółowo zakres prac obejmował:
- frezowanie istniejącej nawierzchni asfaltowej (600 m) oraz ułożenie dwóch warstw nawierzchni;
- ułożenie geosiatki zbrojeniowej;
- remont nawierzchni chodników i zjazdów znajdujących się wzdłuż jezdni Alei Niepodległości;
- wymianę krawężników betonowych na krawężniki kamienne i obrzeży, obustronnie na całej długości remontowanego odcinka;
- remont skrzyżowań z ul. 23 Marca, ul. Władysława Sikorskiego, ul. Podjazd i ul. W. Andersa;
- remont przebiegającej pod jezdnią Alei Niepodległości sieci kanalizacji deszczowej;
- usunięcie kolizji z infrastrukturą podziemną;
- przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z ulicami: 23 Marca i Podjazd, odtworzenie pętli indukcyjnych;
- remont nawierzchni dwóch zatok autobusowych;
- ułożenie systemu płytek integracyjnych betonowych ostrzegawczych, zgodnych ze standardami dostępności dla miasta Sopotu w rejonie zatok autobusowych;
- wykonanie oznakowania poziomego grubowarstwowego i oznakowania pionowego;
- regulację pionową wszystkich istniejących urządzeń (wpusty, zasuwy, włazy itp.) zlokalizowanych w nawierzchni jezdni remontowanego odcinka.

Inwestycja rozpoczęła się 23 lipca br., formalnie zakończyła się 21 października, choć kierowcy pojechali wyremontowanym odcinkiem, już tydzień wcześniej.

Inwestycja w liczbach:
- 8,4 tys. m² nowej nawierzchni jezdni
- 4,6 tys. m² nawierzchni chodników
- 1300 mb krawężników
- 600 mb obrzeży
- 11 doświetlaczy przejść dla pieszych
- 570 mb rękawa uszczelniającego użytego do remontu – uszczelnienia kolektora kanalizacji deszczowej, wraz z wykonaniem przyłączy i wpustów
- 104 kształtki kapeluszowe
- 4430 krzewów liściastych i bylin – m.in. bez czarny, dziurawiec, kocimiętka, róże, ogniki szkarłatne, szałwia, śnieguliczka, tawuła
-70 pnączy winobluszcza trójklapowego
- 200 cebul czosnku ozdobnego.

Remont kolejnego fragmentu Alei Niepodległości
Trzeci woonerf w mieście
Trzeci woonerf w mieście

Nowa kanalizacja deszczowa, przebudowany ciąg pieszo-jezdny, zieleń w postaci nowych nasadzeń drzew, krzewów, kwiatów i bylin – tak po 4 miesiącach intensywnych prac, zmieniła się ulica Sobieskiego.

Inwestycja realizowana była  w branżach: drogowej,  sanitarnej, teletechnicznej, konstrukcyjno – budowlanej oraz w zakresie zieleni.
Zakres prac objął:
· przebudowę istniejącej jezdni na ciąg pieszo – jezdny z kostki kamiennej  o długości ok. 245 mb. oraz budowę miejsc postojowych z kostki brukowej;
· przebudowę systemu odprowadzenia wody deszczowej: budowa sieci kanalizacji deszczowej poprzez budowę kolektora kanalizacji deszczowej DN 400 GRP wraz z przykanalikami i wpustami deszczowymi na całym realizowanym odcinku; wraz ze zbiornikiem na wodę opadową do podlewania zieleni;
· budowę kanału technologicznego, w ciągach kanalizacji wybudowanie studni kablowych typu SKR-1;
· renowację i wzmocnienie muru oporowego (odcinkowa wymiana istniejącego muru lub odcinkowo zdjęcie z powierzchni muru tynku niezwiązanego z murem i odtworzenie go w tej samej postaci);
· nasadzenia zieleni: 17 drzew wiśni piłkowanej Royal Burgundy oraz krzewy i byliny wraz z 3 letnim okresem pielęgnacji oraz elementy malej architektury.

Inwestycja w liczbach:
- podpisanie umowy – 14 luty 2024
- zakończenie inwestycji – 13 czerwca 2024
- długość przebudowywanego fragmentu - 245 mb
- długość przebudowanej kanalizacji deszczowej 245 mb
- 440 t  kostki brukowej
- 17 szt. krat ochronnych przy drzewach,
- 17 drzew
- 6 donic na kwiaty
- 23 słupki blokujące,
- 3 kosze na odpady, 2 ławki, 
Koszt inwestycji to 3,8 mln zł, z czego 2 mln zł pochodzi z dofinansowanie w ramach Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład
 
 Wykonawca:
Firma Budowlano – Drogowa MTM SA
3 podwykonawców: kanalizacja deszczowa – firma Wodjar Sp. z o.o., sieci elektryczne - AMEL Sp. z o.o., zieleń WT Bonsai.
Nadzór: SMARTCO Wojciech Orlik.
Projektant: Dariusz Godlewski, Polska Inżynieria sp. z o.o

Ulica Kolejowa woonerfem

Drugi, sopocki woonerf gotowy. Ulica Kolejowa w nowej odsłonie

Dobiegła końca budowa drugiego woonerfu w mieście. Prace objęły kompleksową przebudowę przede wszystkim ulicy Kolejowej, ale również ulic: Marynarzy, Podjazd i skrzyżowania ulic Podjazd i Sikorskiego z Aleją Niepodległości.

Dlaczego woonerf?

- Istotna dla nas była rezygnacja z tradycyjnego układu, czyli jezdni i dwóch chodników – wyjaśnia Wojciech Ogint, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. Stworzyliśmy przestrzeń w centrum miasta, która idealnie skrojona jest pod przechodnia. Ponieważ w momencie kiedy tracą ostrość poszczególne elementy poziome, oznakowania, to uczestnik ruchu dokonuje interpretacji przestrzeni w której się znajduje. Przestrzeń ta daje pierwszeństwo pieszym i rowerzystom, co wymusza spowolniony ruch samochodowy. To kierowcy muszą stale, na bieżąco dostosowywać się do warunków, w jakich się znajdują. Dzięki tym ograniczeniom ruch pojazdów na woonerfach ogranicza się do niezbędnego minimum – dodaje Wojciech Ogint.

Co się zmieniło?
Rewitalizacja ul. Kolejowej to wielobranżowa inwestycja, która objęła przebudowę układu dróg wokół dworca kolejowego, w sercu Sopotu. W ramach inwestycji powstała tzw. strefy woonerf poprzez przebudowę ulic: Kolejowej i Marynarzy oraz ciągów pieszo-jezdnych pomiędzy Aleją Niepodległości i ul. Kolejową, tworząc współdzieloną przestrzeń dla ruchu pieszych, rowerzystów i samochodów. Projekt objął także przebudowę układu drogowego ul. Podjazd, skrzyżowania Alei Niepodległości i ul. Podjazd/ul. Sikorskiego, wraz z budową i przebudową uzbrojenia podziemnego w zakresie: kanalizacji deszczowej, przebudowy zamkniętych koryt dwóch sopockich potoków, sieci wodno-kanalizacyjnych, oświetlenia ulicznego oraz sieci teletechnicznej umożliwiającej w terminie późniejszym budowę monitoringu. Przebudowane zostały ciągi pieszo – jezdne, powstał zdrój uliczny – wodopojka oraz ekrany i gabionowe elementy dekoracji, zakrywające mury oporowe od strony kolei. Zamontowano pierwszy w Sopocie dwupoziomowy parking rowerowy. Teren wzbogacił się o elementy małej architektury takie jak stylowe i energooszczędne lampy miejskie, wygodne ławki i kosze na śmieci.

Zielony i bezpieczny Sopot

– Zmodernizowana ulica Kolejowa to kolejne przyjazne miejsce w Sopocie po oddanej w ubiegłym roku ul. Parkowej. Dużo zieleni, kwiaty, ciekawa mała architektura, a przede wszystkim uspokojenie ruchu i pierwszeństwo dla pieszych i rowerzystów. Woonerf to taki sposób na organizowanie przestrzeni, który bardzo polubiliśmy w naszym mieście. Co więcej, idealnie pasuje do kurortowego charakteru Sopotu – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Warto podkreślić, że przebudowując ulice w kurorcie modernizujemy jednocześnie infrastrukturę i sieci podziemne, a zwłaszcza kanalizację deszczową, co znacznie poprawia bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, zwłaszcza dolnych obszarów miasta. Takie prace zostały również przeprowadzone na ul. Kolejowej.

Rezygnacja z tradycyjnego układu chodnik - jezdnia - chodnik pozwoliła optymalnie gospodarować przestrzeń, której ważnym elementem stała się zieleń. Ponad 5,5 tys. nowych roślin: drzew, krzewów, traw i kwiatów sprawiło, że będąc w centrum nie odczuwamy przytłaczającego ciężaru miasta tętniącego życiem. 

Podczas remontu ulic Kolejowej i Podjazd przebudowaliśmy zamknięte koryta dwóch potoków: potoku Bohaterów Monte Cassino oraz potoku Haffnera. Oba potoki na całym swym przebiegu, od źródeł do ujść, przebiegają przez tereny zabudowane. Potok BMC jest potokiem w pełni skanalizowanym, Potok Haffnera w znacznej swojej części jest zakryty, a najbardziej znanym jego odcinkiem odkrytym jest tzw. Potok Elizy. W Sopocie  potoki są naturalną zlewnią wód opadowych. Zasilane są zarówno poprzez spływ powierzchniowy wód opadowych, jak również przez odpływ wód opadowych kanalizacją deszczową, po wcześniejszym ich podczyszczeniu z substancji ropopochodnych i zawiesin.

Woonerf w liczbach:

· prace trwały 255 dni;
· przebudowano 890 metrów kanalizacji deszczowej;
· ułożono 1856 metrów linii kablowych oświetlenia ulicznego;
· ułożono 447 metrów linii kablowych niskiego i średniego napięcia;
· ułożono 517 metrów kanału teletechnicznego;
· zbudowano 3 zbiorniki retencyjne;
· ułożono 730 ton nawierzchni bitumicznej;
· ułożono 4385 m² nawierzchni z kostki;
· nasadzono w sumie 62 drzewa:
· zasadzono żywopłot grabowy - 1043 szt.;
· zasadzono 4530 sztuk sadzonek roślin, m.in. róże rabatowe, irga płożąca, kosodrzewina, hosty, bluszcze, barwinki, bodziszki, tawuły, berberysy, hortensje, śnieguliczki, irysy, bzy;
· na terenie objętym inwestycją wymieniono 23 koszy ulicznych, ustawiono 24 ławki, 32 słupy oświetlenia miejskiego.

Wykonawca

- Udało nam się zakończyć w terminie już nasz drugi woonerf w Sopocie – nie kryje radości Jakub Leszczyński, kierownik budowy z MTM. -  Jesteśmy niezwykle dumni z tych realizacji. Chciałbym podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w projekt z ramienia ZDiZ, za sprawne działanie i szybkie rozwiązywanie problemów, które umożliwiło ukończenie tego skomplikowanego zadania w terminie. Wielkie podziękowania również dla całego mojego zespołu oraz wszystkich podwykonawców.

Wykonawcą prac była Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. Podwykonawcami byli: w zakresie kanalizacji deszczowej firma Wodjar sp. z o.o., w zakresie oświetlenia i prac związanych z siecią energetyczną oraz teletechniczną – firma Amel sp. z o.o., w zakresie zieleni - firma WT Bonsai sp. z o.o.; w zakresie sygnalizacji świetlnej IDEA B3.

Nadzór nad inwestycją sprawowało Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Alfa Przemysław Marszałkowski.
Projekt wykonało Biuro Projektowo-Consultingowe HydroEco s.c. z Gdańska.

Koszty

Koszt inwestycji zamknie się w kwocie blisko 16,3 mln zł, z czego dotacja z Programu Rządowego Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych wynosi 15,2 mln zł.

Ulica Kolejowa woonerfem
Plac Przyjaciół Sopotu po kompleksowym przemeblowaniu
Plac Przyjaciół Sopotu po kompleksowym przemeblowaniu

Porządkująca plac przeszkolona pergola, zapewniająca zacisze i romantyczny nastrój; strefy soczystej zieleni, dwa ogrody deszczowe, nowe oświetlenie i mała architektura, fontanna wzbogacona o dodatkowe funkcje to elementy, które odmieniły plac Przyjaciół Sopotu. Zakończyły się prace i odbiory, dziś około godz. 15 zdjęte zostanie ogrodzenie. Z satysfakcją oddajemy, już po przemeblowaniu, plac mieszkańcom.

 - Prace nad nowym charakterem placu Przyjaciół Sopotu rozpoczęły warsztaty z mieszkańcami, przeprowadzone pod okiem wykwalifikowanych specjalistów z Sopockiej Akademii Nauk Stosowanych – mówi wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. - W trakcie warsztatów poznaliśmy oczekiwania mieszkańców i ich wyobrażenia o zagospodarowaniu tej ważnej części miasta. Istotnym założeniem projektowym było dostosowanie przestrzeni do potrzeb sopocian. Zależało nam na zachowaniu wielofunkcyjnego charakteru placu, z centralną, reprezentacyjną częścią otoczoną enklawami zieleni.

Pojawiły się nowe drzewa, pnącza, kompozycje wysokich traw i krzewów. Ważnym elementem są pergole, które kompozycyjnie wpisują się w rysunek placu oraz tworzą kameralną przestrzeń, idealną dla spotkań mieszkańców i turystów – dodaje wiceprezydent M. Skwierawski.

Znaczny udział nowej zieleni – zarówno w postaci dosadzonych drzew: platanów, lip i śliw wiśniowych; zieleni pnącej, kompozycji traw wysokich i krzewów zmieniły nie do poznania centralny dziedziniec Sopotu. Bluszcz pospolity, winobluszcz pięciolistkowy, winorośl pachnąca i rdestówka Auberta przy tunelu na placu, powoli pną się w kierunku 62 cięgien; berberysy red i green carpet zaaklimatyzowały się już na placu. Róże, trzmieliny, rozchodniki i liliowce ogrodowe - zapuszczają już korzenie w okolicach Algi i Centrum Haffnera.

Na placu pojawiły się nowe latarnie, ławki o różnych kształtach i formach, stojaki rowerowe, kosze uliczne. Zainstalowane zostały maszty flagowe, a zmodernizowana fontanna zyskała więcej splendoru. Montaż podświetlonych dysz mgielnych sprawił, że fontanna nabrała lekkości i nowoczesności.

Nowym meblem miejskim na placu jest pergola. Dwie stalowe konstrukcje zawierają 3 elementy zadaszone, po obu łukach placu. Zarówno dach jak i tylne ściany są oszklone, co stwarza wyjątkową i kameralną przestrzeń. Dodatkowe, delikatne oświetlenie ledowe sprawia, że po zmroku przestrzeń ta staje się niezwykle przytulna i romantyczna.

Gruntownie przebudowany został system oświetlenia placu. Zamontowane zostały nowe punkty i elementy świetlne, eksponujące piękno nowej, gustownej zieleni. 

Prócz tego co na zewnątrz, również przebudowane zostały sieci podziemne, m.in.: instalacje wodno-kanalizacyjne, elektroenergetyczne, automatyczny system nawadniający z układem sterowania i regulacji. Wykonane zostały również przyłącza do iluminacji świątecznych.

 - Naszym celem było takie przeorganizowanie przestrzeni publicznej, aby powstał kameralny i jednocześnie wytworny plac miejski z reprezentacyjną częścią otoczoną zielonymi enklawami – wyjaśnia Wojciech Ogint dyrektor ZDiZ. – Zazieleniliśmy plac, dodaliśmy eleganckie i funkcjonalne meble miejskie, wysmakowane oświetlenie. Wszystko w odpowiednich proporcjach – dodaje W. Ogint. 

 Plac w liczbach:

  • 27 nowych drzew: 16 platanów, 8 lip i 3 śliw wiśniowych
  • 1546 grabów pospolitych, które stworzą żywopłot
  • 865 sztuk krzewów liściastych m.in. dereń kanadyjska, trzmielina, tawuła szara, róża okrywowa
  • 3166 sztuk bylin, m.in. kocimiętka, liliowiec ogrodowy, runianka japońska, czyściec wełnisty
  • 289 sztuk traw m.in trzcinnik ostrokwiatowy, śmiałek darniowy, trzęślica modra
  • 126 sztuk pnączy m.in. rdestówka Auberta, bluszcz pospolity, winorośl pachnąca
  • 2123 sztuk roślin cebulowych m.in. czosnek olbrzymi, tulipany, krokusy, narcyzy, zimowit jesienny
  • 2 ogrody deszczowe
  • 14 zewnętrznych reflektorów architektonicznych i krajobrazowych
  • 115 opraw świetlnych, zewnętrznych, doziemnych
  • 24 słupki oświetleniowe
  • 44 opraw świetlnych na 14 nowych latarniach
  • 16 dysz mgielnych
  • 7 masztów flagowych
  • 12 stojaków rowerowych (przy których mogą stanąć 24 rowery)
  • 20 śmietników o pojemności 120 litrów każdy
  • 39 ławek w tym: 5 obłoform i 8 bez oparć
  • 1 system wystawienniczy
  • 62 cięgna nad tunelem 

Koszty

Inwestycja dofinansowana jest z Programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w kwocie 4 998 tys. zł.
Całość inwestycji powinna się zamknąć w kwocie 6 970 655,43 zł.

 

Wykonawca
Wykonawcą prac była Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. Podwykonawcami byli: w zakresie oświetlenia i prac związanych z siecią energetyczną – firma Amel sp. z o.o., w zakresie zieleni - firma WT Bonsai sp. z o.o.; w zakresie konstrukcji stalowych TOZO sp. z o.o. Nadzór nad inwestycją sprawowało Smartco Wojciech Orlik. Projekt wykonało konsorcjum firm: Gzowski Architekci sp. z o.o. i Restudio Jacaszek Architekci sp. z o.o.

 

Przebudowa ul. 3 Maja

24 kwietnia 2023, po 351 dniach zakończyliśmy kompleksową przebudowę ul. 3 Maja w Sopocie.

Pracami objęta była ul. 3 Maja na całym przebiegu, czyli 940 metrów. Kompleksowa przebudowa objęła całą infrastrukturę podziemną w tym m.in. przebudowę kanalizacji deszczowej i budowę 6 zbiorników retencyjnych, które zapobiegać będą podtopieniom w czasie ulewnych deszczy. Przebudowane zostały jezdnie, chodniki, miejsca parkingowe i oświetlenie. Zbudowana została droga dla rowerów. Pojawiła się nowa zieleń. Powstały 3 ronda, które wpływają na poprawę bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu.

 – Przebudowana ulica 3 Maja jest przykładem nowoczesnego spojrzenia na mobilność miejską – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Projektując inwestycję kierowaliśmy się nową filozofią ulicy, stawiając nacisk na spowolnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Trzy pasy jezdni zastąpiliśmy dwoma, pojawiły się pasy rowerowe, wynieśliśmy skrzyżowania, powstały trzy ronda. Najlepszym sposobem na uspokojenie ruchu jest zwężenie ulicy i taka jej geometria, która nie pozwala na szybką jazdę, a kierowcy daje jasny sygnał, że należy zwolnić – dodaje wiceprezydent.

Bezpieczeństwo

Ulica po przebudowie, prócz dwóch pasów jezdni – każdy po 2,75 m, wyposażona jest w jednokierunkowe pasy rowerowe, z których jeden powyżej ulicy Kazimierza Wielkiego przechodzi w drogę dla rowerów. W obrębie ronda zarówno rowerzyści jak i kierowcy mają takie same prawa, dlatego nie ma tam wydzielonych pasów dla rowerów. Dojeżdżając do ronda (zjeżdżając ze ścieżki), rowerzystów obowiązuje zasada – ustąp pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającego z lewej strony.
Takie rozwiązanie pozwoliło na zachowanie maksymalnej liczby miejsc postojowych.

Szerokość pasów jezdni ma na celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom i dostosowana jest do obowiązującego na tej ulicy ograniczenia prędkości czyli 30km/h.

By piesi mogli bezpiecznie korzystać z przebudowanego fragmentu ulicy 3 Maja, wybudowane zostały wyniesione przejścia dla nich.

- Kwestie bezpieczeństwa były dla nas kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej – zauważa Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych staje się absolutną koniecznością. Dlatego wybudowaliśmy aż 6 zbiorników retencyjnych, które mają za zadanie ochronę przed zalaniem Dolnego Sopotu – dodaje Wojciech Ogint.

Zabezpieczenie przed podtopieniami

W ramach kompleksowej przebudowy ulicy, zbudowanych zostało 6 zbiorników retencyjnych, w tym największy o średnicy 3 metrów. Pozostałe zbiorniki mają średnicę  od 1,8 metra do 3 metrów. Wszystkie pomieszczą 840 tys. litrów wód opadowych. Dla zobrazowania pojemność wszystkich zbiorników jest większa niż pomieści Staw Kochanowskiego lub 42 baseny ogrodowe.

Zmiana geometrii drogi

W ramach przebudowy zbudowane zostały 3 ronda, na skrzyżowaniach z ulicami: Sobieskiego, Władysława IV i Kościuszki. Rondo na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. Władysława IV zostało zaprojektowane i wykonane jako rondo typu mini z przejezdną wyspą centralną.

Inwestycja w liczbach

940 m – długość przebudowywanej drogi
71 nowo zasadzonych drzew
7,4 tys. wsadzonych sadzonek krzewów i bylin
1 ogród deszczowy znajdujący się przy zbiegu ulic: 3 Maja i Grunwaldzkiej
351 dni trwała budowa - rozpoczęła się 9 maja 2022 – zakończy się udostępnieniem do ruchu 25 kwietnia 2023 roku
3882 tony masy ułożył wykonawca na wszystkich odcinkach jezdni i pasów/drogi dla rowerów
6 zbiorników retencyjnych
45 ustawiono nowych latarni oświetlenia ulicznego
38 zamontowano doświetlaczy przejść dla pieszych
9 km kabli oświetlenia ulicznego oraz sieci elektroenergetycznej zostało ułożonych 
30 - tyle osób średnio, każdego dnia pracowało na budowie (w kluczowych momentach było to nawet 70 osób).

Koszty

Inwestycja pochłonęła ponad 23 miliony złotych. Ponad 15 mln zł Sopot otrzymał w ramach dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, zaś ponad 7 mln zł to wkład samorządu.

 

Wykonawca

Wykonawcą prac była Firma Drogowo-Budowlana MTM S.A. Podwykonawcami byli: w zakresie kanalizacji deszczowej firma Wodjar sp. z o.o., w zakresie oświetlenia i prac związanych z siecią energetyczną – firma Amel sp. z o.o., w zakresie zieleni - firma WT Bonsai sp. z o.o.; Automix Energetyka Sp. z o.o. - sieci teletechniczne; Idea B3 Sp. z o. o. sygnalizacja świetlna oraz PIB Borski Sp. z o. o. - sieci gazowe.

Nadzór nad inwestycją sprawowało Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Alfa Przemysław Marszałkowski.

Projekt wykonał zespół projektantów pod kierownictwem Dariusza Godlewskiego Polska Inżynieria sp. z o.o.

Przebudowa ul. 3 Maja
Przebudowa fragmentu Alei Niepodległości
Przebudowa fragmentu Alei Niepodległości

W listopadzie zakończyliśmy pierwszy etap przebudowy fragmentu Alei Niepodległości.
 
Inwestycja objęła odcinek od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej do wysokości posesji przy Alei Niepodległości nr 636, obie jezdnie w kierunku Gdańska. Długość realizowanego odcinka wynosi ok. 450 mb.

Inwestycja objęła wykonanie robót (szczegółowo):
· frezowanie istniejącej nawierzchni bitumicznej oraz ułożenie dwóch warstw nawierzchni (warstwa ścieralna z mieszanki grysowo – mastyksowej SMA, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego),
· zmianę geometrii jezdni, polegającą na zawężeniu szerokości jezdni do 6,0 m (2 pasy po 3 m) z zachowaniem istniejącej krawędzi pasa rozdziału,
· remont chodnika,
· wymiana krawężników na kamienne,
· remont nawierzchni zatoki autobusowej ( krawężniki peronowe i płytki integracyjne),
· regulacja wysokościowa wszystkich urządzeń (studnie, wpusty, zasuwy, itp.) zlokalizowanych w remontowanych nawierzchniach (jezdnia, chodnik, zjazdy, zatoki autobusowe, zatoki postojowe, ścieżka rowerowa, itp.),
· dostosowanie istniejącego odwodnienia ulicy do projektowanej zmiany geometrii,
· wykonanie kanału deszczowego na odcinku od skrzyżowania z ul. Smolą do wysokości posesji przy Al. Niepodległości nr 636 wraz z włączeniem wpustów kan. deszczowej,
· wykonanie kanału deszczowego wraz z włączeniem wpustów kan. deszczowej na długości około 60 mb. w rejonie zatoki autobusowej (na wysokości posesji przy Al. Niepodległości nr 650A),
· remont istniejącej komory,
· wykonanie oznakowania pionowego i poziomego,
· zagospodarowanie zieleni (ułożenie warstwy humusu i obsianie mieszanką traw w granicach pasa drogowego).

Wykonawcą była wyłoniona w przetargu firma Budowlano – Drogowa MTM S.A.

Koszt inwestycji to 3 281 799,85 zł. Realizacja zadania objęta jest dofinansowaniem z rezerwy subwencji ogólnej ministerstwa infrastruktury w kwocie 1,6 mln zł.  

DANE KONTAKTKOWE

Zapraszamy do kontaktu

DANE KONTAKTKOWE
logo - kontakt Pełny kontakt link - strzałka
Zdiz Kontakt

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.