Zakończyliśmy prace remontowe na odcinku ul. Cieszyńskiego, od ul. Obodrzyców do budynku nr 10. Dzięki przeprowadzonej modernizacji ulica nie tylko zyskała nowy, estetyczny wygląd, ale także zapewnia wyższy komfort użytkowania mieszkańcom oraz kierowcom.
Zakres modernizacji:
Fachowcy Służby Drogowej ZDiZ zakończyli remont ul. Syrokomli, na jej całym, 90 m przebiegu. Rozebrana została nawierzchnia asfaltowa, a w jej miejsce ułożona została nowa (ok. 430 m²) z kostki betonowej płukanej, grafitowej 20x20x8. W ramach inwestycji wykonywana została regulacja krawężników granitowych staroużytecznych na całej długości ulicy. Przebudowywany został ciek (rynsztok) z kostki kamiennej po obu stronach jezdni, każdy o szer. około 50 cm. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, prace powinny zakończyć się do połowy listopada br.
Fot. Jerzy Bartkowski Sopografia
Za nami kolejna inwestycja, która ma na celu poprawę infrastruktury drogowej w mieście, podniesienie jakości życia mieszkańców i poprawę bezpieczeństwa, m.in. poprzez przebudowę kanalizacji deszczowej.
Inwestycja objęła:
• utworzenie wspólnej przestrzeni dla pieszych i pojazdów poprzez przebudowę istniejącej jezdni na ciąg pieszo – jezdny z kostki kamiennej cięto – łupanej i zabytkowej pozyskanej z rozbiórki na odcinku o długości około 157m, krawężniki kamienne zabytkowe, w tym pozyskane z rozbiórki,
• remont nawierzchni na odcinku około 19 m przed skrzyżowaniem z ul. Grunwaldzką,
• budowę systemu odprowadzenia wód deszczowych z powierzchni drogi wraz z przebudową kanalizacji deszczowej: budowa sieci kanalizacji deszczowej wraz z przykanalikami i wpustami deszczowymi, studnie rewizyjne,
• wykonanie oznakowania poziomego i pionowego,
• rozwiązanie kolizji,
• nasadzenia drzew oraz wykonanie trawników wraz z trzyletnim okresem ich pielęgnacji. Zaplanowano zagospodarowanie 110 m² trawnika i posadzenie 8 sztuk lip drobnolistnych.
Koszt prac zamknął się w kwocie 1 343 086,25.
Fot. Jerzy Bartkowski, Sopografia
Dzień przed terminem, wynikającym z umowy z wykonawcą, czyli 13 sierpnia br., zakończyła się kompleksowa przebudowa ulicy Łowickiej w Sopocie. Inwestycja miała na celu poprawę infrastruktury drogowej, zapewnienie większego poziomu bezpieczeństwa przeciwpowodziowego oraz zwiększenie dostępności dla mieszkańców, przede wszystkim dla osób z niepełnosprawnościami.
Pierwotnie pracami objęty był odcinek od ul. Mazowieckiej do posesji nr 16, czyli 170 mb drogi. W trakcie realizacji prac rozszerzony został zakres inwestycji, o odcinek od posesji nr 16 do skrzyżowania z ul. Kujawską, czyli o dodatkowe 110 metrów. Zakres prac objął m.in. kompleksową przebudowę sieci kanalizacji deszczowej, przebudowę jezdni do szerokości 6 m (2 pasy ruchu o szerokości 3,0 m), przebudowę ciągu pieszego - chodnika z płytki betonowej płukanej oraz odcinkowym poszerzeniem chodnika i zjazdów, w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnością; przebudowę zjazdów posesyjnych. W obrębie przejścia dla pieszych ułożone zostały płytki integracyjne. Inwestycja objęła również przebudowę oświetlenia ulicznego w ulicy Łowickiej oraz ul. Kujawskiej, na odcinku od pętli aut. do ul Mazowieckiej. W ramach prac modernizacyjnych oświetlenia wykonaliśmy montaż słupów oświetleniowych i energooszczędnych opraw typu LED. Poza planem, w trybie awaryjnym (z uwagi na awarię sieci wodociągowej) przebudowaliśmy nawierzchnię przystanku komunikacji miejskiej (Łowicka – Kujawska).
- Inwestycje w infrastrukturę, takie jak remonty dróg i przebudowa kanalizacji deszczowej, są absolutnie niezbędne dla zrównoważonego rozwoju naszego miasta – wyjaśnia Wojciech Ogint, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. - To nie tylko kwestia estetyki czy poprawy komfortu życia mieszkańców, ale przede wszystkim bezpieczeństwa i funkcjonalności. Nowoczesna, sprawna infrastruktura drogowa i system odprowadzania wód opadowych, chronią nasze środowisko, zmniejszają ryzyko powodzi i przeciwdziałają degradacji nawierzchni, co w dłuższej perspektywie przynosi wymierne oszczędności. Każda złotówka zainwestowana dziś w te prace to inwestycja w przyszłość – dodaje Wojciech Ogint.
Inwestycja w liczbach:
280 mb remontowanego odcinka
ułożono 515 ton masy bitumicznej – wiążącej i ścieralnej
19 - liczba ustawionych latarni ulicznych
7 nowych studni kanalizacji deszczowej oraz 10 nowych wpustów deszczowych
2 863 351,14 zł – kwota za którą zrealizowana została inwestycja.
Prace wykonała Firma Budowlano – Drogowa MTM S.A. z Gdyni. Podwykonawcami w zakresie sieci wodno – kanalizacyjnych była firma Wodjar sp. z o.o. w zakresie oświetlenia ulicznego – Amel sp. z o.o. Termin zakończenia prac wynikających z obowiązującej (aneksowanej, z uwagi na zwiększenie zakresu prac) umowy to 14.08.2024r.
Zakończyliśmy kompleksową przebudowę ulicy Smolnej w Sopocie. Projekt, który rozpoczął się w grudniu 2023 roku, został zrealizowany zgodnie z harmonogramem.
Przebudowa ulicy Smolnej była częścią konsekwentnie przeprowadzanego programu modernizacji infrastruktury miejskiej Sopotu, który obejmuje poprawę bezpieczeństwa drogowego, zwiększenie komfortu mieszkańców oraz usprawnienie ruchu drogowego.
– Przebudowa ulicy Smolnej to inwestycja, która znacząco poprawi jakość życia mieszkańców tego rejonu miasta – komentuje Michał Banacki, wiceprezydent Sopotu. – Dziękuję mieszkańcom za cierpliwość i wyrozumiałość w czasie trwania prac. Mam nadzieję, że nowe udogodnienia spotkają się z pozytywnym odbiorem i posłużą wiele lat – dodaje wiceprezydent Banacki.
W ramach prac wykonaliśmy:
· budowę nawierzchni jezdni i chodników
· modernizację oświetlenia ulicznego
· przebudowę sieci telekomunikacyjnej
· budowę kanału technologicznego
· wzmocnienie i zabezpieczenie muru oporowego
· budowę infrastruktury uspokojenia ruchu – wyniesione skrzyżowanie i przejście dla pieszych
· przebudowę infrastruktury kanalizacji deszczowej wraz z budową 2 zbiorników retencyjnych
· utworzyliśmy nowe miejsca parkingowe
· nasadzenia zieleni.
- Przebudowa ulicy to nie tylko nowe chodniki i nawierzchnia jezdni, ale przede wszystkim kompleksowa modernizacja całej infrastruktury podziemnej. Wykonując tak szeroko zakrojone prace, ze względu na zmiany klimatyczne, które są faktem, robimy wszystko by zadbać o budowę lub modernizację kanalizacji deszczowej, chroniącej przed zalewaniem i podtopieniami – wyjaśnia Wojciech Ogint, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.
Przebudowa była realizowana z uwzględnieniem najnowszych standardów ekologicznych i technicznych, co przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin oraz hałasu w tej części miasta.
Inwestycja w liczbach:
- 7,9 mln zł brutto – koszt realizacji inwestycji
- 441 m układu drogowego i sieci kanalizacji deszczowej,
- 14 latarni oraz 10 doświetlaczy przejść dla pieszych
- 12 drzew: dęby, klony, głóg
- 100 m² krzewów tawuły
- 1060 m2 trawników
- 2 budki lęgowe dla ptaków
- 2,5 tys. m2 masy bitumicznej
- ułożono 2165 m2 kostki.
Generalnym wykonawcą była Firma Budowlano – Drogowa MTM S.A., nadzór – Przedsiębiorstwo Inżynieryjne ALFA Przemysław Marszałkowski; zieleń – WT Bonsai sp. z o.o., sieci elektryczne, teletechniczne i oświetlenie – Amel sp z o.o., kanalizacja deszczowa – Formela sp. z o.o.
W ramach inwestycji wykonane zostały stopy fundamentowe wraz z izolacjami oraz zamontowano 4 maszty flagowe. Na masztach znajdują się flagi Sopotu, Gdyni, Rzeczypospolitej Polski i Unii Europejskiej. Koszt realizacji 70 tys. zł.
Przebudowane zostały schody znajdujące się przy ul. Lipowej w Sopocie. Pomimo początkowych utrudnień – zamieszkałej lisiej nory, która na ponad dwa tygodnie zablokowała prace, udało się już oddać inwestycję do użytku.
Wykonawca wzmocnił mury, wykonując żelbetowe konstrukcje podtrzymujące i dodatkową izolację przeciwwodną, wyremontował tarasy znajdujące się na szczycie schodów i ułożył na nich kostkę kamienną, dokonał renowacji i uzupełnienia balustrad. Usunięte zostało szpecące graffiti, zrekonstruowane zostały historyczne tynki. Schody oświetla sześć stykowych lamp, stwarzających niezwykły klimat tego miejsca.
Prace wykonywała firma BALMORA Andrzej Czupryński. Koszt prac wraz z robotami dodatkowymi to około 640 tys. zł.
Zrealizowano budynek kaplicy o konstrukcji żelbetowej w technologii monolitycznej o kubaturze obiektu 1431,9m3 i dwóch kondygnacjach, budynek socjalny wraz z izolacją termiczną, wiatę z elementów drewnianych wraz z zadaszeniem podwórza gospodarczego. Wykonano również kanalizacją deszczową wraz ze zbiornikami i odwodnieniami liniowymi. Inwestycja zrealizowana została w latach 2017-2018. Koszt realizacji 5,5 mln zł.
Zrealizowany zakres inwestycji obejmował dostawę pylonów z mapą Sopotu w ruchu pieszym wraz montażem i podłączeniem do prądu z latarni ulicznej – 8 szt., dostawę pylonów kierujących do hoteli w ruchu drogowym wraz montażem i podłączeniem do prądu z latarni ulicznej - 4 szt., dostawę tablic małych na słupkach na ulicach, skwerach i placach z wyłączeniem pasa drogowego Alei Niepodległości wraz z montażem, dostawę tablic dużych na słupkach, w pasie drogowym Alei Niepodległości wraz z montażem. Inwestycja została zrealizowana w latach 2018—2019. Koszt realizacji 2,4 mln zł.
Zakres remontu Etapu I na kierunku Gdańsk – Gdynia i Etapu II na kierunku Gdynia – Gdańsk: rozbiórka chodników, rozbiórki balustrad i barier ochronnych, rozbiórki nawierzchni na obiekcie, demontaż dylatacji, frezowanie, odtworzenie sączków, dostosowanie przyczółków do zamontowania urządzeń dylatacji, montaż urządzeń dylatacyjnych ,wykonanie izolacji przeciwwodnej na płycie, wykonanie izolacji przeciwwodnej powierzchni betonowych, ułożenie przepustów, wykonanie kap chodnikowych i płyt przejściowych, ustawienie krawężników, wykonanie nawierzchni jezdni na wiadukcie i na dojazdach do wiaduktu, montaż barier, balustrad ochronnych i osłon przeciwporażeniowych.
Zakres remontu objętego Etapem III: wykonany został remont spodu wiaduktu nad torami kolejowymi PKP PLK i SKM oraz nad jezdnią łącznicy w ciągu ul. Wejherowskiej. Wyremontowano belki i poprzecznice pomostu wiaduktu, filary podtrzymujące pomost wiaduktu i przyczółek wiaduktu od strony Gdańska.. Wyremontowane zostały także skarpy i stożki przy przyczółkach, oświetlenie oraz odwodnienie spodu wiaduktu. Realizacja remontu wiaduktu odbyła się w latach 2018 – 2020. Koszt realizacji trzech etapów 6,6 mln zł.
Zrealizowane roboty: posadowienie na istniejącym fundamencie kamiennym słupów zewnętrznych dębowych z litego drewna, rzeźbionych ręcznie oraz słupa centralnego posadowionego na fundamencie żelbetowym, wykonanie dachu w formie krokwiowo – płatwiowej pokrytego spatynowaną blachą miedzianą, wykonanie i montaż ławek drewnianych, na centralnej kolumnie odtworzono napis pamiątkowy w języku niemieckim z polskim tłumaczeniem „Ku pamięci Johanessa Kollatha od jego przyjaciela Edwarda Herbsta” oraz montaż tablicy informacyjnej posadowionej w gruncie. „Świątynia Kollatha” pełni funkcję podwójną jako altana rekreacyjna oraz pomnik upamiętniający burmistrza Jana Kollatha, dla którego priorytetem było dobro i rozwój Sopotu. Odbudowa historycznej Altany odbyła się w roku 2021. Koszt realizacji 0,5 mln zł.
W ramach zadania wykonano przebudowę schodów do tunelu z okładziną z płyt kamiennych, przed wejściem do tunelu ułożono nawierzchnię z płyt betonowych, posadzkę w tunelu z płyt granitowych, okładziny ścian tunelu z płytek białych, szkliwionych, gresowych mrozoodpornych. Wykonano mury oporowe tunelu wraz z izolacjami, nową instalację oświetlenia tunelu wraz z montażem kamer monitoringu, kanalizację deszczową, przepompownie ścieków, zamontowano dwa dźwigi osobowe wraz z konstrukcją stalową nadszybia i obudową nadszybia szkłem i blachą od strony ul. 1 Maja i ul. BMC. Inwestycję zrealizowano w latach 2020 – 2021. Koszt realizacji 2,1 mln zł.
Zrealizowano oświetlenie drogowe z zastosowaniem energooszczędnej technologii LED, wykonano ciąg pieszy (na odcinku leśnym) o nawierzchni typu Hanse Grande oraz zamontowano balustradę o poręczy drewnianej wzdłuż skarpy. Inwestycja została zrealizowana i odebrana w czerwcu 2021r. Koszt realizacji 0,8 mln zł.
Projekt wygrał w 2017 roku w głosowaniu na Sopocki Budżet Obywatelski, prace zakończono w 2020 roku ze względu na odkryty podczas prac zbiornik. Obiekt hydrotechniczny ma wartość historyczną, to jeden z dwóch możliwych do odtworzenia zbiorników w Sopocie. Łącznie było ich cztery, dwa z nich są już zupełnie zniszczone i nie ma możliwości ich odtworzenia. W związku z odkryciem prace wstrzymano i zdecydowano o przeprowadzeniu badań archeologicznych. W ich wyniku odkopano i zbadano zbiornik o pojemności 80m3. Po przeprowadzeniu badań zbiornik zabezpieczono piaskiem. Przy wykonaniu kolejnych prac związanych z udostępnieniem punktu widokowego zastosowano takie rozwiązania, które umożliwią ponowne odsłonięcie wnętrza historycznego obiektu.
Pierwotny koszt realizacji projektu miał się zamknąć w 120 tys. zł, jednak ostatecznie po rozszerzeniu prac i zrealizowaniu wytycznych konserwatorskich, jego realizacja kosztowała 255 141 zł.